Forside   Arrangementer   Jollen   Klubben   Udstyr   Links   Galleri   
Søgning:  
      Print   

  1. Klassereglernes formål
  2. Beskyttelse af eentype-karakteren
  3. Generelle regler
  4. Diverse
  5. Restriktioner
  6. Registreringsnumre
  7. Klassecertifikater
  8. Ommåling
  9. Ændring af klasseregler
  10. Skrog og dæk
  11. Sværd
  12. Ror
  13. Mast
  14. Rigning
  15. Bom
  16. Spilerstage
  17. Sejl
1. Klassereglernes formål
  • 1.
    Trapezjollen er en éntypebåd. Disse regler i forbindelse med de officielle tegninger har til hensigt at sikre, at joller i denne klasse bliver så ens som muligt mht. skrogets og dækkets vægt og form, sværdets vægt og form, rorets udformning, areal af sejlplan samt nærmere specificerede faktorer.
2. Beskyttelse af eentype-karakteren
  • 2.
    Beskyttelse af eentype-karakteren 
  • 2.1
    Den nationale myndighed for klassen er Dansk Sejlunion, som skal samarbejde med Dansk Trapezjolle Klub (DTK) i alle spørgsmål vedrørende disse regler.
  • 2.2
    Konstruktionen skal være af glasfiberforstærket plastik (GRP), og den skal være i overensstemmelse med de til enhver tid gældende konstruktionstegninger, samt specifikationer.
  • 2.3
    Produktionsforme for skrog og dæk skal være fremstillet af GRP af en af DTK bemyndiget producent, og de skal være i nøje overensstemmelse med de, hos producenten beroende, originale modeller/forme, som ikke må ændres på nogen måde.
3. Generelle regler
  • 3.1
    Med undtagelse af et kompas er det forbudt at montere noget ekstra beslag.
  • 3.2
    Det er tilladt at afmontere beslag.
  • 3.3
    Alle andre beslag skal være i overensstemmelse med prototype og originale tegninger, både med hensyn til placering og udseende.
  • 3.4
    Under kapsejlads skal der være 2 personer ombord. Af disse må kun en ad gangen benytte trapez.
  • 3.5
    En båd må under kapsejlads kun anvende det stel sejl svarende til det nummer, under hvilket den er tilmeldt.
  • 3.6
    Stag, vant, vantskruer til diamant, skøder, fald og blokke er frie.
  • 3.7
    Anvendelse af skridsikkert materiale er tilladt.
  • 3.8
    Det er tilladt at placere inspektionsluger i skroget for at kunne udføre reparationer.
  • 3.9
    Blokkene til storskødet må kun fastgøres i de dertil beregnede beslag.
  • 3.10
    Fokkens hals skal fastgøres enten i bærehåndtagets forreste øje eller i forstagsbeslaget.
  • 3.11
    Blokkene til fokkeskødet skal fastgøres i de dertil beregnede øjer, eller i en standard skødeskinne monteret umiddelbart under disse vinkelret på dørken.
  • 3.12
    Klemmearrangementer til fastgørelse af fokkeskøder er frie, dog skal disse fastgøres på broen.
  • 3.13
    Skæringskrogene til spilerskøderne er frie, men skal dog være fastmonteret på vantenes femhulsbeslag (eller lignende beslag) og/eller sammen med røstjernet.
  • 3.14
    Klemmearrangement til fastgørelse af cunningham i fokken er frit, og det er således tilladt at føre denne bagud i båden. Det er tilladt at montere blokke for cunningham i fok.
  • 3.15
    Klemmearrangementet til fastgørelse af storskøde er frit
4. Diverse
  • 4.1
    Trapez-arrangementet er frit.
  • 4.2
    Hængestropper er frie, men må ikke justeres under sejlads.
  • 4.4
    Det er tilladt at montere spilerskødefanger i stævnen. Denne må ikke rage mere end 150 mm frem foran stævnen og skal være lavet af et eftergivende materiale.
  • 4.5
    Det er tilladt at lave udveksling på fokkefaldet, dog skal den halende part fastgøres på den dertil beregnede klampe på masten.
  • 4.6
    Det er tilladt at bruge normal elastik overalt på båden, såfremt ingen anden regel overtrædes.
  • 4.7
    Sænkesværd og ror må overfladebehandles og repareres med et hvilket som helst materiale, blot mål og vægt overholdes.
  • 4.8
    Det er tilladt at montere fjedre til afstøtning af blokke.
5. Restriktioner
  • 5.1
    En fangline på minimum 4 m's længde og minimum 6 mm's diameter skal være permanent fastgjort i stævnhåndtaget. Desuden skal der i begge sider på broen monteres et stykke tov med minimum længde på 500 mm og minimum diameter på 10 mm til at rejse en kæntret jolle med.
6. Registreringsnumre
  • 6.1
    Registreringsnumre på sejlene tildeles af producenten i samarbejde med DTK.
  • 6.2
    Nye sejl skal have nye numre (næste fortløbende nummer).
7. Klassecertifikater
  • 7.1
    Ejeren har pligt til at forvisse sig om, at klassereglerne ikke omgås. Ingen båd er berettiget til at kapsejle, medmindre ejeren er registreret og har gyldigt klassecertifikat i DTK.
  • 7.2
    For en ny båd købt hos producenten kan et certifikat, såfremt båden tilhører en kontrolmålt serie (se paragraf 2.4), rekvireres hos DTK eller producenten/forhandleren.
  • 7.3
    Både fremstillet på licens og som sælges til dansk eje, eller for en båd, der har gennemgået en så omfattende rekonstruktion eller reparation, at en ommåling er påkrævet, skal for at opnå certifikat, måles efter de gældende regler (måleskema) for stikprøvemålinger.
  • 7.4
    I tilfælde af ejerskift indsendes det derved ugyldige certifikat til DTK, som så påfører navnet på den nye ejer.
  • 7.5
    Ved køb af nyt sejl skal det nye nummer påføres certifikatet.
  • 7.6
    Kartotek over alle gyldige certifikater forefindes såvel hos Dansk Sejlunion som hos DTK.
8. Ommåling
  • 8.1
    Alle både med gyldigt certifikat er pligtige til at underkaste sig en ommåling, hvis Dansk Sejlunion, DTK eller en kapsejladskomité skønner, at der er behov derfor.
9. Ændring af klasseregler
  • 9.1
    Ændringer af disse regler kan kun finde sted efter godkendelse af DTK og Dansk Sejlunion.
  • 9.2
    I denne paragraf skal ændringer af reglerne påføres årligt. Sker der i løbet af året ingen ændringer i reglerne, skal der blot underskrives og dateres.

    Køge, marts 1977. Følgende paragraffer er ændret: 2.3, 2.5, 4.9, 4.12, 5.7, 7.1, 7.2, 7.4, 10.2, 10.3, 11.2, 13.2, 13.3, 13.4, 13.5, 13.8, 15.1, 15.2, 16.1, 17.1 og 17.2. Følgende paragraffer er nye: 2.5.1, 4.13.1, 5.9, 13.3.1, 13.9, 13.10, 13.11 og 16.3

    Nørrebro, november 1980.

    Fredensborg, 1983. Følgende paragraf er slettet 13.3.1. Følgende paragraffer er nye: 13.12, 13.12.1, 13.12.2, 13.12.3, 13.12.4, 13.12.5, 13.12.6

    København S, maj 1988. Følgende paragraffer er ændret: 13.2, 15.2, 17., 17.1, 17.2, 17.3.10, 17.4.5. Følgende paragraffer er nye: 3.4, 12.2

    Vordingborg, august 1989. Følgende paragraffer er ændret: 3.1, 7.2, 15.2.2. Følgende paragraf er ny: 4.13.2

    Nykøbing Sjælland, august 1991. Følgende paragraf er slettet: 4.16. Følgende paragraffer er ændret: 4.14, 5.8. Følgende paragraffer er nye: 3.1.1, 3.2.2

    Nivå, 1992. Følgende paragraffer er ændret: 3.1.1, 5.9

    Nivå, 1995. Følgende paragraf er slettet: 4.13. Følgende paragraffer er ændret: 8.1, 15.4, 17.3.11. Følgende paragraffer er nye: 12.6, 16.4. Reglerne er blevet revideret, og enkelte paragraffer er flyttet og renummererede.

    Århus, 1997: Følgende paragraf er slettet: §4.3

    Roskilde, 1998: Følgende paragraf er slettet: §5.2. Følgende paragraf er ændret: §3.9. Følgende paragraf er ny: §3.15
10. Skrog og dæk
  • 10.1
    Skrog og dæk skal være i nøje overensstemmelse med de officielle tegninger og specifikationer, med nedenstående hovedmål.
  • 10.2
    Længde overalt, excl. fenderliste og samleflange mellem dæk og skrog (samleflade ml. D/S) ...... 4830 ± 10 mm
  • 10.3
    Breddemål (-fenderliste)

    a) Totalt 1655 ± 5 mm
    b) Agterspejl - samleflange ml. D/S 1025 ± 5 mm
    c) 1630 mm fra agterspejl - samleflange ml. D/S 1645 ± 5 mm
    d) 2710 mm fra agterspejl - samleflange ml. D/S 1503 ± 5 mm
  • 10.4
    Fra agterspejl - samleflange ml. D/S til kølkistens agterkant . 1­665 ± 5 mm
  • 10.5
    Fra agterspejl - samleflange ml. D/S til forkant af mastefod (agterste). 3115 ± 5 mm
  • 10.6
    Fenderliste + samleflange, maksimum bredde ................... 30 mm
  • 10.7
    Vægt af skrog og dæk med røstjern, bro, skødespil, løjgang, hængestropper, opdriftsmiddel samt skødeklemmer, minimum ...... 98 kg
  • 10.8
    Eventuelle kompensationsvægte skal være permanent fastgjort til undersiden af dækket med 2/3 ved forreste og 1/3 ved agterste inspektionsluge.
  • 10.9
    Alle både skal være forsynet med byggenummer.
  • 10.10
    I skroget skal der være mindst 190 liter opdriftsmiddel fordelt med mindst 90 liter foran masten og mindst 100 liter agten for cockpittet. Flydematerialet skal udgøres af polystyren med en vægtfylde af 50 gram/liter.
11. Sværd
  • 11.1
    Profil og dimensioner af sværdet skal være som tegning og prototype, med følgende faste diagonal mål af selve sværdet, fraregnet den øverste liste.
  • 11.1.1
    Fra agterste nederste til forreste øverste kant 1155 ± 10 mm
  • 11.1.2
    Fra forreste nederste til agterste øverste kant 1033 ± 10 mm
  • 11.2
    Vægt af sænkekøl incl. fast beslag, minimum 7,6 kg
12. Ror
  • 12.1
    Roret skal være i overensstemmelse med originaltegning og prototype.
  • 12.2
    Rorblad må frit fastgøres til rorhoved, dog skal original omdrejningsbolt bibeholdes.
  • 12.3
    Rorpindsforlængeren er fri.
  • 12.4
    Fra hul til forreste nederste kant . 604 ± 10 mm
  • 12.5
    Fra hul til agterste nederste kant . 591 ± 10 mm
  • 12.6
    For helstøbte eller privatfremstillede ror produceret efter 1.2.1996 skal følgende gælde:
  • 12.6.1
    Roret inklusive beslag skal kunne ligge inden for den originale tegning, således at linjen kan ses hele vejen rundt.
  • 12.6.2
    Rorbladet skal kunne gå gennem den originale målerlære +/- 1 mm, og således at der intetsteds er mere end 1 mm afstand til den originale profil i målerlæren. Rorbladet defineres som den del af roret, der er under det nederste rorbeslag.
  • 12.6.3
    Rorhovedets forstærkning skal følge den originale tegning +/- 3 mm. Rorhovedet defineres som den del af roret, der er over det nederste rorbeslag.
  • 12.6.4
    Rorbeslagene på roret skal være model Sea Sure Cat 18.46, og rorbeslagene på skroget skal være model Sea Sure Cat 18.15.
  • 12.6.5
    Rorbeslagene skal placeres således, at afstanden fra agterspejl til centrum af bøsningen er 27 +/- 2 mm, og således at afstanden fra overkant af agterdækket til underkant af roret er 703 +/- 3 mm.
  • 12.6.6
    Vægten af det samlede ror eksklusiv rorpindsforlænger skal være minimum 3700 g.
13. Mast

Måleskemaer til mast, bom og diamant (klik på billedet for fuld størrelse)
 
  • 13.1
    Masten skal være af letmetal (legering: 90% AL). Hulkehlen skal være en integreret del af masten.
  • 13.2
    Masteprofil rund, diameter... 60 mm
  • 13.3
    Godstykkelse 2 ± 0,2 mm
  • 13.4
    Mastens hovedmål (alle mål uden mastefod)
  • 13.4.1
    Mål I (se fig.1) Totallængde med mastetopbeslag ...... 6860 ± 10 mm
  • 13.4.2
    Mål II (se fig.1) Sidediamantwirebeslag (5-hulsbeslag) midt øverste nitte ...... 5275 ± 10 mm
  • 13.4.3
    Mål III (se fig.1) Øverste spilerfaldsskivgat, overkant af skive ...... 5000 ± 10 mm
  • 13.4.4
    Mål IV (se fig.1) Vantbeslag inderside af runding foran 4652 ± 10 mm
  • 13.4.5
    Mål V (se fig.1) Fokkegodsbeslag midt i fastgørelseshul ...... 4515 ± 10 mm
  • 13.4.6
    Mål VI (se fig.1) Diamantbeslag midt i rør 2260 ± 10 mm
  • 13.4.7
    Mål VII (se fig.1) Spilerstagering, midt i rings horisontale centerlinie .. 1050 ± 10 mm
  • 13.4.8
    Mål VIII (se fig.1) Fokkefaldsklampe, øverste nitte . 350 ± 50 mm
  • 13.4.9
    Mål IX (se fig.1) Bombeslag, nederste horisontale flade 710 ± 10 mm
  • 13.4.10
    Mål X (se fig.1) Cunninghamplastkrog, midt øverste nitte ........ 650 ± 35 mm
  • 13.4.11
    Mål XI (se fig.1) Nederste spilerfaldsskivgat, underkant skive maksimum. 150 mm
  • 13.5
    Diamantens hovedmål
  • 13.5.1
    Rørdimensioner, diameter 10 og 12,6 mm
  • 13.5.2
    Mål I (se fig.2) .. 227 ± 5 mm
  • 13.5.3
    Mål II (se fig.2) .. 330 ± 5 mm
  • 13.5.4
    Mål III (se fig.2) .. 483 ± 5 mm
  • 13.6
    Inderrør af mast
  • 13.6.1
    Inderrøret skal være letmetal (legering 90% aluminium).
  • 13.6.2
    Inderrørsprofil, rund ............ 40 ± 3 mm
  • 13.6.3
    Godstykkelse, minimum ... 1,8 mm
  • 13.6.4
    Vægt af inderrør, minimum .............. 0,54 kg/m
  • 13.6.5
    Totallængde ...... 1250 ± 10 mm
  • 13.6.6
    Afstand mellem yderrørs underkant og inderrørs underkant, minimum .... 15 mm
14. Rigning
  • 14.1
    Rigning ifølge originaltegning og prototype. Iøvrigt henvises til klassebestemmelserne.
15. Bom
  • 15.1
    Bommen skal være af letmetal som mast. Hulkehlen skal være en integreret del af bommen.
  • 15.2
    Bomprofil rund, diameter ... 60 mm.
  • 15.3
    Godstykkelse 2 ± 0,2 mm.
  • 15.4
    Det er tilladt at montere et arrangement (plastrør eller lignende) til montering af spilerstage på bom. Placeringen er fri.
  • 15.5
    Bommens hovedmål
  • 15.5.1
    Mål I (se fig.3) Totallængde, til knæk på svanehalsbeslag ..... 2980 ± 10 mm.
  • 15.5.2
    Mål II (se fig.3) Forreste skødeblokbeslag, midt. Endvidere forkant af plastrør til spilerstage (hvis monteret) 1400 ± 10 mm.
  • 15.5.3
    Mål III (se fig.3) Skødeblokbeslag fra midt til midt 105 ± 10 mm.
  • 15.5.4
    Mål IV (se fig.3) Bomnedhalsbeslag, forreste kant . 270 ± 10 mm.
  • 15.5.5
    Mål V (se fig.3) Agterste spilerstagebøjle, midt forreste nitte 1120 ± 50 mm.
  • 15.5.6
    Mål VI (se fig.3) Bomudhalsbeslag, forreste kant ... 90 ± 10 mm.
16. Spilerstage
  • 16.1
    Endebeslag til spilerstagen er frie.
  • 16.2
    Spilerstagebeslag på masten er frit, dog må bøjlens eller øjets ydre diameter maksimum være 50 mm og ikke kunne bevæges i nogen retning.
  • 16.3
    Spilerstagens op- og nedhal er frit, dog skal øverste fastgørelsespunkt monteres umiddelbart under diamanten, og må højst bestå af én udvendig blok. Desuden må maksimum 2 blokke anvendes ved mastefoden, hvoraf én må udgøres af et skivgat, placeret maksimum 150 mm over mastefoden målt til underkanten af skiven i skivgattet.
  • 16.4
    Det er tilladt at erstatte det originale øje midt på stagen med et dobbeltkile-beslag, og at erstatte S-krogen på op- og nedhalet med et øje.
  • 16.5
    Totallængde ..... 1860 ± 10 mm.
  • 16.6
    Diameter maksimum .. 35 mm
17. Sejl
         Hvor ikke andet er specificeret gælder ISAF's sejlmålings-bestemmelser, 
         dog skal sejl måles udstrakt på vandret flade.

  • 17.1
    Sejlene skal fremstilles af producenten (jvf. paragraf 2.6) efter de originale sejlskabeloner og i den fastlagte dug.
  • 17.2
    Det er tilladt at ændre på sejlene, dog er det ikke tilladt at benytte nogen form for ekstra dug, og følgende mål skal overholdes. Ved reparation, hvor der skal indsættes ny dug, skal reparationen udføres af producenten (jvf. paragraf 2.5.1) eller af dennes godkendte agenter. Efter reparationen skal sejlet og dermed de enkelte baner, stadigvæk overholde de officielle sejlskabeloner.
  • 17.3
    Storsejl
  • 17.3.1
    Agterligets længde maksimum 6550 mm, minimum 6450 mm
  • 17.3.2
    Bomligets længde maksimum 3000 mm, minimum 2900 mm
  • 17.3.3
    Masteligets længde maksimum 5990 mm, minimum 5840 mm
  • 17.3.4
    Bredde ved ½ højde maksimum 2085 mm, minimum 2025 mm
  • 17.3.5
    Bredde på overlap på banerne minimum .... 10 mm
  • 17.3.6
    Flynder maksimum 130 mm
  • 17.3.7
    Øverste sejllomme maksimum ............... 1000 mm
  • 17.3.8
    Længde fra flynder til øverste sejllomme på forlig minimum 1080 mm
  • 17.3.9
    Længde fra flynder til øverste sejllomme på agterlig minimum ................. 950 mm
  • 17.3.10
    Målet og placering af det obligatoriske vindue skal være som på den officielle sejlskabelon.
  • 17.3.11
    Målet af de 4 nederste sejlpinde er henholdsvis fra oven af: maksimum 900, 900, 900, 700 mm.
  • 17.4
    Fok
  • 17.4.1
    Agterligets længde maksimum 3740 mm, minimum 3590 mm
  • 17.4.2
    Underligets længde maksimum 2050 mm, minimum 2000 mm
  • 17.4.3
    Forligets længde maksimum 4100 mm, minimum 4020 mm
  • 17.4.4
    Bredde af overlap minimum 10 mm
  • 17.4.5
    Målet og placeringen af det obligatoriske vindue skal være som på den officielle sejlskabelon.
  • 17.4.6
    Sejlpinde er ikke tilladt i fokken.
  • 17.5
  • 17.5.1
    Sideligets længde maksimum ............... 4500 mm
  • 17.5.2
    Underligets ½ bredde maksimum 1450 mm
  • 17.5.3
    ½ bredde ved halv højde maksimum 1700 mm


Indsendt til Dansk Sejlunion august 2000
Køge 1977, Nørrebro 1980, Fredensborg 1983, København S 1988, Lyngby 1990, Nykøbing Sjælland 1991, Nivå 1992, Nivå 1995, Århus 1997, Roskilde 1998, Holbæk 1999